روشهای تصفیه فاضلاب

کاربرد سپتیک تانک
کاربردهای سپتیک تانک
سپتامبر 7, 2021
انواع تصفیه فاضلاب
انواع تصفیه فاضلاب
نوامبر 2, 2021
روشهای تصفیه فاضلاب

فاضلاب عمدتا به ۳ روش تصفیه و ضدعفونی می شود. این روشها شامل روش فیزیکی ، روش شیمیایی و روش بیولوژیکی است. سیستم های تصفیه بیولوژیکی از مواد بیولوژیکی و باکتری ها برای حذف مواد زائد استفاده می کنند. در مقابل ، تصفیه فیزیکی از فرایندهای فیزیکی برای تصفیه فاضلاب استفاده می کند.
سیستم های تصفیه بیولوژیکی برای تصفیه فاضلاب مناطق مسکونی و تجاری ایده آل هستند. سیستم های تصفیه فاضلاب فیزیکی نیز بیشتر برای تصفیه فاضلاب صنایع ، کارخانه ها و شرکت های تولیدی استفاده می شود.

این به این دلیل است که بیشتر فاضلاب این صنایع حاوی مواد شیمیایی و سموم دیگر است که می تواند به محیط زیست آسیب زیادی برساند.
روش فیزیکی: در روش فیزیکی از اشعه ماوراء بنفش و رسوب استفاده می شود. در این روش ابتدا جمع آوری زباله انجام می شود و سپس عملیات استخراج و فیلتراسیون دانه انجام می شود.

روش شیمیایی: روش شیمیایی تصفیه فاضلاب کمی پیچیده تر از روش فیزیکی است و کمی گرانتر است. در این روش از کلر استفاده می شود.

در روشهای شیمیایی ابتدا انعقاد و لخته شدن انجام می شود و سپس عملیات تصفیه با تبادل یونی و تنظیم pH به پایان می رسد. سولفات آلومینیوم ، سولفات فریک و آهک موادی هستند که در روشهای تصفیه شیمیایی فاضلاب استفاده می شوند.

بزرگترین عیب روش شیمیایی این است که در انتهای کار لجن زیادی تولید می شود ، به همین دلیل استفاده از روش شیمیایی برای تصفیه فاضلاب زیاد توصیه نمی شود. لجن شیمیایی تولید شده در پایان درمان می تواند سمی و هزینه برداشته شود.

روش بیولوژیکی: در روش بیولوژیکی ، تصفیه فاضلاب طی یک فرآیند بیولوژیکی انجام می شود. در این روش از باکتری ها استفاده می شود.

روش بیولوژیکی خود به دو دسته هوازی و بی هوازی تقسیم می شود. این روش نسبت به دو روش دیگر تصفیه فاضلاب بهتر و رایج تر است زیرا از سلامت بیشتری برخوردار است و تصفیه آن بسیار خوب است.

در روش هوازی از اکسیژن و لجن فعال و در روش بی هوازی از لجن بی هوازی استفاده می شود و از اکسیژن استفاده نمی شود.

تصفیه فاضلاب با لجن فعال و اکسیژن از محبوبیت بیشتری برخوردار است زیرا این روش مزایای زیادی دارد و نتایج بسیار خوبی دارد. علاوه بر این ، استفاده از لجن فعال برای درمان سطحی و عمیق مناسب است. تصفیه بیولوژیکی فاضلاب با استفاده از لجن فعال راندمان کار را افزایش می دهد و تصفیه به خوبی انجام می شود.

مراحل تصفیه بیولوژیکی فاضلاب


مراحل تصفیه بیولوژیکی فاضلاب و استفاده از لجن فعال به شرح زیر است:

فاضلاب وارد تصفیه خانه می شود و در ابتدا ۴۰ درصد مواد جامد معلق حذف می شود.
پس از تصفیه اولیه ، فاضلاب وارد مخزن هوادهی می شود.
در مخزن هوادهی ، همه میکروارگانیسم ها ، مواد آلی ، بافت های مرده و مواد معدنی از بین می روند.
پس از این مرحله ، فاضلاب وارد مخزن رسوب می شود.
در مخزن رسوب گذاری ، تمام موادی که در مراحل قبلی از بین نرفته بودند از بین می روند.
در نهایت ، لجن از ته مخزن رسوب برداشته و به مخزن هوادهی باز می گردد.